11:00-13:00
ENTREVISTA A DOS
''Contribucions de l'Animació Sociocultural a la transformació social''
Ponents
:
Marco Marchioni (Treballador i investigador social. Expert en el
camp de la investigació comunitària i la participació.)
Antonio Alcántara (Educador social, professor de la
Universitat de Barcelona, responsable de la formació i participació
en el CEESC. Membre de l'equip pedagògic de l'Ateneu Popular 9
Barris de Barcelona.)
Entrevistadora: María
José Aguilar (Catedràtica de Treball Social i Serveis Socials de la Universitat
de Castilla-La Mancha)
ENTREVISTA
Marco M.- Defensa que per a
aconseguir l'ASC es necessari realitzar un paper polític, i que el paper de
l'animador és fer que les persones passen de ser usuaris a ser ciutadans.
M.José A. -La ciutadania es l'encarregada de finançar les activitats.
Antonio A.- Amb la ciutadania apareix la precarietat i açò s'ha de solucionar. Per a això amb l'ASC es pretén que les persones estiguin capacitats per crear espais especials per a aquestes activitats, però hi ha marcs polítics que no ho permeten. Per solventar açò es creen projectes de animació o de entreteniment per intentar viure amb el problema però no solucionar-ho.
M.José A.- S'ha creat un retrocés a èpoques antigues ja que al temps en que vivim torna a agafar força el fascisme, racisme, homofòbia. ¿Què li diries a les persones del congrés per que reflexionen i es queden?
Marco M.-Ens trobem en una nova situació d'intentar arribar a l'Estat del Benestar, amb un nou capitalisme diferent a l'anterior, per que el nou capitalisme és un capitalisme financer que crea un augment de desigualtat entre els sectors socials.
''Depende
de la escuela, según el territorio, se obtienen los mismos conocimientos, pero
unas educaciones son más privilegiadas y tendrán más futuro que uno de una
escuela de barrio, con esto opino que la ASC es y ha de ser o debería ser un
gran antídoto contra el fascismo y racismo''
RESPOSTES A LA RONDA DE PREGUNTES
Antonio A.-Defensa que l'ASC té tres cercles: el primer està compost
per poques persones implicades, el segon ja es parla que la gent es comense a
implicar i al tercer cercle tota la gent ja es reuneix. I a banda critica
que s'hagi possat el turisme a l'ASC ja que ''duele eliminar contenido sobre la
ASC para meter otro contenido como es el turismo''
16:00-17:30 ÁREES TEMÀTIQUES/COMUNICACIÓ
-Acció
comunitari i desenvolupant local.
-Llenguatges
artístics.
-Infància
i Joventut.
-Formació
por a l'ASC
FORMACIÓ PER A L'ASC
1rs PONENTS
- Realització d'activitats i jocs al igual que a les classes de teatre.
-Tesi:
aconseguir l'aprenentatge ciutadà.
-En
un marc simbòlic es pretén a rel de la participació, el pensament actiu o
crítica i la participació que es cree un dinamisme i diversitat amb el tema de
la comunicació.
-Propostes
educatives: Democratitzar l'espai educatiu, analitzar el món de privilegis i
opressió que ens rodeja, plantejar objectius transformadors, formar al món
democràticament i amb un pensament crític, alfabetitzar en el camp de la informació,
formar a les persones en didàctica de grups, educar a través de la
participació.
-''Se
aprende y se enseña democracia haciendo la democracia''-Freire.
2nsPONENTS. EN DEFENSA PRÒPIA.
-Relacionats
en tres mòduls: Desenvolupament Comunitari, Animació i Gestió Cultural , i
Animació Turística.
-Objectius:
la sensibilització ciutadana i dotar de competència a tothom.
-Elements:
gestió cultural crítica, dret social, acció comunicativa, i aprenentatge a
través de projectes.
-Metodologia:
FASE PREVIA: Fer un anàlisi, començar amb el projecte, i treballar el discurs.
FASE DINAMITZADORA: Posada en escena el projecte. FASE DE CONCLUSIÓ: Comprovar
que el projecte ha anat com es volia.
18:00-20:00 EXPERIÈNCIES PRÀCTIQUES D'ASC DES LA INICIATIVA PRIVADA
-AFRAMAS.
Cristina Muñoz Sánchez.(Conca)
-ANIMASOC.
Laura Sotomayor Lozano. (Andalusia)
-AUCA.
Ximo Valero.(Comunitat Valencina)
-Fundació
26 Diciembre. Belén López (Madrid)
-PIEDRA
LIBRE RECREACIÓN. Sandra Vissani (Argentina)
-Espai
Pachamama. Álvaro Alfaro de La Hoz. (Conca)
ANIMASOC
Projecte
#delarvamariposa , consisteix en formar als futurs professionals.
En
aquesta xerrada es va tractar el procés des de l'estudiant fins a la professional.
Es
va passar de considerar l'ASC com un entreteniment a realitzar projectes per
millorar la societat.
En
ANIMASOC es treballa en diferents camps: infància, joventut, majors i persones
amb diversitat funcional.
La
''larva'' és aquella persona sense estudis, que vol ajudar a la societat, i la
''mariposa'' són els professionals bé formats. Aquesta última encara no
existeix i es al que es vol arribar.
FUNDACIÓ 26 DE DICIEMBRE
És
un centre social situat en Madrid dedicat a totes les persones majors
LGTBI+ per a que tinguin un espai on relacionar-se.
Pau García
No hay comentarios:
Publicar un comentario